Tucht- en klachtregelingen

Klacht over jouw LSA-advocaat? Dit kun je doen
Het lidmaatschap van de Vereniging LSA is een keurmerk voor de hoogste kwaliteit in letselschadezaken. Toch kan het gebeuren dat je niet tevreden bent over de hulp van je advocaat.

Gelukkig zijn er verschillende mogelijkheden om je klacht op te lossen of om hulp te krijgen. Hier lees je alle mogelijkheden én hoe ze werken.

De LSA Ombudsman

Als je vindt dat jouw advocaat je niet goed heeft geholpen of slecht heeft behandeld, kun je de LSA Ombudsman inschakelen. Deze onafhankelijke bemiddelaar probeert samen met jou en de advocaat een oplossing te vinden.

  • Wanneer? Als je eerst hebt geprobeerd het probleem met je advocaat op te lossen.
  • Wie? De LSA Ombudsman is geen lid van de LSA en werkt volledig onafhankelijk.
  • Wat gebeurt er? In ernstige gevallen kan bemiddeling door de Ombudsman leiden tot maatregelen zoals royement van de advocaat als LSA-lid.

Hoe dien je een klacht in?
Wil je een probleem voorleggen aan de Ombudsman? Vul dan het daarvoor bestemde formulier in. Het formulier kun je hier downloaden.

Het reglement van de LSA Ombudsman staat beschreven in het Huishoudelijk Reglement. Wil je dit bekijken? Je kunt het reglement hier downloaden.

De LSA Geschillencommissie Declaraties

Als je denkt dat de kosten van je advocaat niet kloppen, kun je dit laten beoordelen door de LSA Geschillencommissie Declaraties. Dit is een bindend advies.

  • Wat doet de commissie? Ze controleren of het uurtarief en de tijdsbesteding redelijk zijn.
  • Voor wie? Zowel slachtoffers als verzekeraars kunnen gebruik maken van deze optie.
  • Door wie? De leden van de commissie zijn niet verbonden aan de Vereniging LSA. Ze werken dus onafhankelijk.

Geschillencommissie Advocatuur

Veel advocaten zijn aangesloten bij de Geschillencommissie Advocatuur. Hier kun je terecht voor klachten over:

  • De kwaliteit van het werk van een advocaat.
  • Declaraties (de kosten die de advocaat in rekening brengt).

Wat kun je verwachten?

  • De commissie beoordeelt of de advocaat jouw zaak goed heeft behandelden of de rekening klopt.
  • Zij kan een schadevergoeding toekennen van maximaal € 25.000,-.

Wat als de advocaat niet is aangesloten?
Niet alle advocaten zijn aangesloten bij de Geschillencommissie. In dat geval kun je:

  1. Vragen of de advocaat bereid is eenmalig mee te werken aan een beoordeling door de commissie.
  2. Eventueel je klacht voorleggen aan de civiele rechter.

Meer informatie en voorwaarden vind je op deze website.

Tuchtrecht Orde van Advocaten

Een LSA Letselschade-advocaat moet zich houden aan de Gedragsregels 1992 voor Advocaten. Deze regels zorgen ervoor dat je kunt rekenen op professioneel en betrouwbaar gedrag. Maar wat als je vindt dat jouw advocaat zich niet aan deze regels heeft gehouden?

Hoe werkt het tuchtrecht?
Je kunt een klacht indienen bij de Deken van de Orde van Advocaten. De Deken probeert meestal eerst te bemiddelen tussen jou en de advocaat of geeft een dekenoordeel op basis van jouw klacht en de reactie van de advocaat. Ben je het niet eens met deze uitkomst, dan kan jouw klacht worden voorgelegd aan de Raad van Discipline. Deze Raad beoordeelt de zaak en kan verschillende maatregelen opleggen, zoals een waarschuwing, een berisping, een (on)voorwaardelijke schorsing of zelfs het schrappen van de advocaat van het tableau. Als je het niet eens bent met de uitspraak, kun je in beroep gaan bij het Hof van Discipline.

Het tuchtrecht is bedoeld om het gedrag van een advocaat te beoordelen. Voor schadeclaims kun je terecht bij de civiele rechter of de Geschillencommissie Advocatuur.